یک برنامه خوب برای نگارش مقاله

یک برنامه خوب برای نگارش مقاله

یک برنامه خوب برای نگارش مقاله | در صورت نیاز به مشاوره و انجام پایان نامه دکترا و ارشد با ما در اتباط باشید | پایان نامه ارزان .........

هر کار پژوهشی با ارائه یک طرح آغاز می شود. هیچ محققی بدون داشتن طرح اولیه و یا یک فرضیه، نمی تواند یک تحقیق یا پژوهش را آغاز کند. در نتیجه قبل از اقدام به نگارش یک مقاله علمی نیز بایستی یک طرح کامل وجود داشته باشد که حاصل تحقیق همان طرح اولی می باشد. بهترین راه برای اجرای یک طرح، مطالعه اولیه در خصوص یک موضوع کلی و سپس انتخاب یک موضوع اختصاصی و جمع آوری اطلاعات کامل در خصوص آن موضوع می باشد.

در مورد هر آنچه می خواهید بنویسید باید به خوبی فکر کنید و مطالعه نمایید. بدون داشتن مطالعه کافی در خصوص موضوع پژوهشی خود، موفق به نگارش مقاله نخواهید شد. در حین مطالعه بایستی از نکات مهم و ضروری یادداشت برداری کنید. زیرا در نگارش بیشینه تحقیق خود حتما به این یادداشت ها نیاز خواهید داشت. با برداشتن یادداشت های جامع و کلی قبل از شروع به نوشتن هر بخش را به بخش های فرعی تقسیم کرده و با استفاده از عناوین اصلی و یادداشت های برداشته شده در مورد جزئیات مقاله، به ایجاد طرحی دقیق بپردازید. تنها در این صورت می توانید کار نگارش را شروع کنید. ایده اصلی در نگارش مقاله نویسی انجام مرحله به مرحله کار نگارش مقاله می باشد. سعی نکنید همه چیز را یکدفعه انجام دهید.

همیشه یک مقاله از ابتدا در فرم مقاله نوشته نمی شود. مطالب در ابتدا بصورت یادداشت هایی از منابع مختلف برداشته می شود سپس این یادداشت ها مورد بررسی قرار می گیرد،در کنار یکدیگر قرار داده می شود تا در نهایت به شکل یک مقاله دربیاید.

نگارش مقاله خود را از چگونه آغاز کنیم؟
در ابتدا لازم است تا بخش های اصلی مقاله را مشخص کنید. یعنی در ابتدا یک طرح کلی ارائه می دهید و سپس برای هر بخش یک طرح و برنامه جداگانه ای می نویسید.
برای مثال یک بخش از مقاله تهت عنوان” مواد و روشها” را در نظر بگیرید، شما می توانیداین قسمت را به دو بخش ” مواد ” و” روشها” تقسیم بندی کنید. در بخش موادها باید یک لیستی از موادی که برای کار تحقیقاتی خود استفاده کرده اید را لیست نمایید همچون مواد شیمیایی، حیوانات، تجهیزات، خاک و غیره. سپس روش هایی که برای دست یابی به نتایج با استفاده از مواد ذکر شده انجام داده اید را بطور کامل و دقیق ذکر نمایید. شما می توانید این کار را به نوبت برای تمامی قسمت های مقاله خود انجام دهید. طبق یک برنامه منظم، می توانید هر بخش را انتخاب و از خود بپرسید که چه چیزی را می خواهید در این قسمت بیان کنید. چه چیزی بایستی در این قسمت گنجانده شود. هر زیر مجموعه را مورد بررسی قرار داده و یادداشت هایی را در مورد آنچه که می خواهید توصیف کنید، بنویسید.
در نوشتن بخش های مختلف مقاله حتما به این نکته توجه نمایید که در ابتدا باید به سراغ کدام بخش از مقاله بروید و کدام بخش را برای آخر کار نگه دارید. معمولا اولین بخشی که نوشته می شود، بیشینه تحقیق و یا همان بخش مقدمه Introduction می باشد. زیرا این بخش حاصل مطالعات انجام گرفته و یادداشت هایی است که از مقالات و تحقیقات مشابه کار خود برداشته ایم. سپس به سراغ بخش مواد و روش ها می روید. بعد از اینکه نتایج خود را تکمیل کردید، بخش نتایج مقاله را بنویسید و به سراغ بخش بحث و نتیجه گیری بروید. در تمامی این مراحل رفرنس دهی را فراموش نکنید. آخرین بخش از مقاله که در انتهای کار نوشته می شود اما در ابتدای مقاله می آید، چکیده یا Abstract مقاله می باشد. چکیده مقاله در واقع اصلی ترین بخش و شناسنامه مقاله می باشد که هر خواننده ای در ابتدای کار به سراغ این بخش از مقاله می رود و در صورتی که برایش جذاب باشد، به مطالعه بخش های دیگر مقاله می پردازد.

طراحی نگارش مقاله
همانطور که در بالا نیز گفته شد، برای شروع کار نگارش مقاله لازم است تا بخش های مختلف آن مشخص شود و سپس هر بخش بصورت جداگانه نوشته شود. روش تقسیم بندی مقاله به بخش های مختلف در مجلات و نشریات مختلف تا حدودی یکسان است اما باز برای اطمینان، قبل از اقدام به نگارش، حتما به مجله انتخابی خود مرراجعه نمایید و تقسیم بندی مقاله خود را بر اساس آن انجام دهید.. این الگو می تواند کلید با ارزشی در مورد چگونگی برنامه ریزی جهت نوشتن مقاله باشد. اکثر مقالات تحقیقی از الگوی کلاسیک زیر تبعیت می کنند:

مقدمه: علت انتخاب این موضوع؟ اهداف من؟ می خواستم چه چیزی را بفهمم؟ دیگران در این مورد چه کرده اند؟

مواد و روش ها: از چه موادی استفاده شده است؟ از چه روش هایی برای رسیدن به نتیجه استفاده کردم؟

نتایج: به چه نتایجی رسیدم؟

بحث: مفهوم کلی تحقیق و مقایسه نتایج خود با نتایج مشابه گذشته

نتیجه گیری: یافته های من چه هستند؟

تشکر و قدردانی: چه کسی یا کسانی به من کمک کردند؟

منابع: از نتایج تحقیقات و مقالات چه کسانی در مقاله خود استفاده کرده ام؟

در واقع سوالاتی که هنگام طراحی نگارش یک مقاله مطرح و جواب می دهید به شما کمک می کنند تا مقاله را به قسمت های کوچکتر تقسیم بندی کنید.

Click here to preview your posts with PRO themes ››

 



در صورت نیاز به مشاوره و انجام پایان نامه دکترا و ارشد با ما در اتباط باشید | پایان نامه ارزان
تلفن های مشاوره:09199631325
09353132500

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.