آشنایی با رایج ترین تقسیم بندی انواع مقالات علمی

آشنایی با رایج ترین تقسیم بندی انواع مقالات علمی

چاپ مقالات علمی در مجلات مختلف و با توجه به تقسیم بندی انواع مقالات علمی از نکات مثبت در رزومه کاری و تحصیلی افراد به حساب می‌آید. در دنیای آکادمیک و رقابتی امروز، شما نیاز دارید تا نوشته‌های علمی خود را هرچه سریع‌تر به چاپ برسانید. با وجود اینکه تحقیقات علمی برای به انجام رسیدن به مدت زمان زیادی احتیاج دارند، این بدان معنی نیست که شما باید تا پایان نتیجه گیری تحقیق برای چاپ یک نوشته علمی که به پژوهش مد نظر نسبت داده شود، منتظر باشید.

مقالات و نوشته‌های علمی انواع گوناگونی دارند که تنها برخی از آنها برای به چاپ رسیدن به نتیجه تحقیقات اصلی وابسته هستند. اکثر مقالات بر پایه نتایج تحقیقات مقالات و کارهای علمی دیگر استوارند. قبل از تصمیم به چاپ مقاله بایستی ذهنیت واضحی نسبت به نوع آن داشته باشید. این امر شما را در انتخاب مسیر تحقیقات، یافتن مجله مرتبط با نوع کار خود و انتشار یافته‌ها، یاری می‌کند.




انتشارات‌های مختلفی که اقدام به انتشار مجله‌ها و مقاله‌های علمی می‌کنند، انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال آزمایشات بالینی تنها برای تحقیقات پزشکی مثمرثمر خواهد بود، در حالی که در زمینه علوم اجتماعی تحقیقات و مطالعات تجربی رایج‌ترین روش انجام پژوهش‌های علمی است. باید در نظر داشته باشید که تمام مجلات همه انواع نوشته‌های علمی را پوشش نمی‌دهند. معمولاً انواع مجلات در راهنمای نویسندگان خود این موضوع را به طور شفاف بیان می‌کنند. در صورتی که مجله به خصوصی برای چاپ مقاله مد نظر شما باشد، بایستی قبل از اقدام به سابمیت مقاله انواع مقالات مورد پذیرش مجله را در وب‌سایت مربوط به آن مطالعه کنید. در ادامه به طور مختصر به چند نمونه از انواع مقالات علمی در تقسیم بندی انواع مقالات علمی اشاره خواهیم کرد:

تقسیم بندی انواع مقالات علمی
تحقیقات اصلی
این مقالات مطالعات دقیق و با جزئیات فراوان هستند که گزارشی از تحقیقات و پژوهش‌های اصلی محققان را ارائه می‌دهند و تحت عنوان ادبیات اولیه طبقه‌بندی شده‌اند. این نوشته‌ها شامل فرضیات، مطالعات پیش زمینه، روش‌ها، نتایج، تفسیر یافته‌ها و توضیحی از پیامدهای احتمالی می‌شوند. این نوع مقالات معمولاً بسیار طولانی هستند و 3000 الی 6000 کلمه را در خود می‌گنجانند.(در برخی ژورنال‌ها این عدد می‌تواند به 12000 نیز برسد.)

مقالات مروری
این مقالات یک تجزیه و تحلیل منطقی و سازنده از تحقیقات پیشین موجود در یک زمینه تخصصی به خصوص ارائه می‌دهند و این امر در خلال خلاصه کردن، تجزیه و تحلیل و آنالیز و مقایسات اتفاق می‌افتد و اغلب یک خلا یا مشکل موجود در پژوهش‌های قبلی را که برای محققان آینده پیشنهاد شده است، رفع می‎کنند. تعداد کلمات این مقالات بستگی به ژورنال مربوط به آن می‌تواند متفاوت باشد ولی اغلب تعداد کلمات این نوع مقالات بین 3000 تا 10000 کلمه خواهد بود.

مطالعات موردی پزشکی
این نوع مقالات جزئیاتی از یک بیمار واقعی را از نظر پزشکی یا بالینی در برمی‌گیرند. موارد مطرح شده معمولاً در راستای اطلاعات و دانش موجود و درصدد ارتقای آن‌ها هستند. انتظار می‌رود این نوع مطالعات جزئیاتی از علائم، نشانه‌ها، نحوه تشخیص و درمان یک بیماری خاص را ارائه دهند. تعداد کلمات این مقالات معمولاً مشابه مقالات یا تحقیقات اصلی است و معمولاً نوشتن چنین مقالاتی نیازمند زمان طولانی و تجربه پزشکی بالایی است.



انواع مقاله‌های پزشکی
مطالعات موردی پزشکی از تقسیم بندی انواع مقالات علمی جزئیاتی از یک بیمار واقعی را از نظر پزشکی یا بالینی در برمی‌گیرند.
آزمایشات بالینی
آزمایشات بالینی مشابه مورد قبلی مربوط به موارد پزشکی و بالینی است که روش‌ها، نحوه اجرا و پیاده‌سازی و نتایج مرتبط با یک نوع بیماری خاص را روی گروهی از بیماران آزمایش می‌کند. این نوع مطالعات نیز مانند مورد قبلی نیازمند تجربه و صرف زمان زیادی است و مخصوص پزشکان و افراد متخصص در زمینه پزشکی است.

چشم انداز، نظریه و تفسیر
چشم انداز به نوعی مرور علمی نظریه‌ها و ایده‌های اصلی و شایع در یک زمینه تخصصی خاص است و شامل مقالاتی می‌شود که محقق نظر شخصی و منتقدانه خود را در زمینه مفاهیم متداول مرتبط به رشته تخصصی خود را در آن بیان می‌کند. چشم انداز می‌تواند مروری بر یک نظریه به خصوص و یا چندین نظریه مرتبط باشد. این نوع مقالات معمولاً کوتاه هستند و حدود 2000 کلمه را در خود می‌گنجانند.

نظریه شامل مقالاتی است که نویسنده یا محقق دیدگاه خود را در رابطه با تفسیر، آنالیزها و روش‌های به کار گرفته شده در یک مطالعه خاص را بیان می‌کند. این نوع مقالات برای نویسنده این امکان را فراهم می‌آورد تا بتواند در رابطه با نقاط قوت یا ضعف یک فرضیه اظهار نظر کند. این نوع مقالات بایستی براساس مدارک و مستندات انجام گیرند و موضوع مد نظر را بررسی کنند و در رابطه با آن مباحثه و گفت‌وگو به راه بیندازند. این مقالات نیز اغلب بسیار کوتاه خواهند بود.

مقالات تفسیری، مقالات کوتاهی با حدود 1000 الی 1500 کلمه هستند که توجه‌ها را به یک مقاله چاپ شده، یک کتاب و یا یک گزارش جلب می‌کنند. نویسنده در این مقالات علت علاقه‌مندی خود را به مطالعه مد نظر و اینکه این مطالعه از چه نظر برای خوانندگان درخشان خواهد بود، تشریح می‌کند.

مرور کتاب
مقالات مروری کتاب‌ها معمولاً در اکثر ژورنال‌های آکادمیک به چاپ می‌رسند. اهداف این مقالات بیان دیدگاه‌ها و نظریه‌های مطرح شده در یک کتاب علمی است که به تازگی به چاپ رسیده است. این نوع مقالات، مقالات کوتاهی هستند و نیازمند صرف زمان طولانی نیستند و برای کسانی که می‌خواهند برای اولین بار وارد مقوله چاپ مقاله شوند، پیشنهاد مناسبی هستند.

به نظر شما با توجه به معرفی تقسیم بندی انواع مقالات علمی کدام نوع از مقالات مطرح شده، پیچیدگی و سختی بسیار زیادی دارد؟ آیا تا به حال تجربه نوشتن مقاله علمی را داشتید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 


در صورت نیاز به مشاوره و انجام پایان نامه دکترا و ارشد با ما در اتباط باشید | پایان نامه ارزان
تلفن های مشاوره:09199631325
09353132500

افزودن یک دیدگاه