اصول مقاله نویسی: یک مقاله علمی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

اصول مقاله نویسی: یک مقاله علمی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟ | در صورت نیاز به مشاوره و انجام پایان نامه دکترا و ارشد با ما در اتباط باشید ...

اصول مقاله نویسی: یک مقاله علمی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

اصول مقاله نویسی: یک مقاله علمی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟ :

از شما به عنوان یک محقق و پژوهشگر انتظار می‌رود نتیجه تحقیقات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. به نظر می‌رسید بهترین روش برای انجام این کار منتشر کردن مقالات حاصل از تحقیقات شما در مجلات علمی باشد. این مجلات با استنانداردهای بالایی به چاپ می‌رسند و به همین دلیل می‌توانند منابع پایدار و با ارزشی را برای شما و محققان دیگر پدید آورند. در واقع تعداد مقالات چاپ شده شما به خصوص در مجلات علمی معتبر( با توجه به نمره ایمپکت فاکتور و سایر معیارهای ارزیابی)، می‌تواند به عنوان بازتابی از موفقیت شما در کارها و پژوهش‌های علمی باشد. نوشتن مقالات با کیفیت بالا ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد ولی نتیجه کار برای بالا بردن اعتبار علمی مقاله شما و خود شما، بسیار موفقیت آمیز خواهد بود. روش نوشتن مقاله خوب دارای نکاتی است که در ادامه قصد داریم این نکات را در قالب اصول مقاله نویسی در اختیار شما قرار دهیم.

اصول مقاله نویسی و نکات مهم آن
همان طور که می‌دانید اکثر مقالات علمی در برقراری ارتباط با مخاطبان خود و انتقال اطلاعات به آنان موفق عمل نمی‌کنند. مقالات معمولاً به جای تمرکز بر خواننده و توجه به نیازها و خواسته‌های آنان، روی نویسنده و پدیدآورنده تحقیق و جزئیات غیر ضروری تمرکز می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند به خوبی مخاطبان خود را از انگیزه و دلیل شروع و انجام تحقیق حاضر آگاه سازند. هم‌چنین مقالات تلاش می‌کنند به جای آگاه سازی مخاطبان خود از موضوعات به روز و نتایج تحقیقات در رابطه با چنین موضوعاتی، با اشاره به نکات غیر ضروری مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهند. نتیجه چنین اقداماتی باعث می‌شود تنها گروه کوچک و خاصی از مخاطبان جذب نوشته حاضر شوند و آن را درک کنند. مقالات موثر بر خلاف مقالات مذکور، مخاطبان بسیار زیادی را جذب می‌کنند و می‌توانند برای گروه بزرگی از محققین و حتی محققین تازه وارد مفید باشند.
طرز نوشتن مقاله دارای الگو و فرمت خاصی است که به اصول مقاله نویسی معروف است. این الگو توسط اکثر مجلات علمی رعایت می‌شود ولی برخی از آن‌ها مطالب را طبق الگوی استاندارد طبقه‌بندی نمی‌کنند. شما بایستی در طرز نوشتن مقاله خود منعطف باشید و مطالب را به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید آن را با استانداردهای مجلات مختلف وفق دهید. در ادامه به الگوی کلی روش نوشتن مقاله برگرفته شده از سایت scidev اشاره خواهیم کرد.

اصول مقاله نویسی دارای الگوها و قالب‌های مشخصی است که اکثر مجلات علمی به آن پایبند هستند.
اصول مقاله نویسی دارای الگوها و قالب‌های مشخصی است که اکثر مجلات علمی به آن پایبند هستند.
الگوی معتبر در اصول مقاله نویسی که توسط اکثر مجلات پذیرفته خواهد شد
عنوان مقاله
عنوان مقاله بایستی از ترکیب حداقل کلمات ممکن حاصل شود که محتوای پژوهش و مقاله را به درستی بیان می‌کند. تمامی ترکیبات و اصطلاحات اضافی از جمله “مطالعه‌ای در رابطه با … ” ، “تحقیقاتی در زمینه ….” ، “مشاهداتی از …” و … را از عنوان مقاله حذف کنید. نمایه سازی و خلاصه کردن عنوان بستگی به حفظ محتوای اصلی دارد که بتوان کیووردهای مرتبط را از آن استخراج کرد،دارد. مقاله‌ای که عنوان گذاری مناسب در روش نوشتن مقاله در آن رعایت نشده باشد، ممکن است هیچگاه به دست مخاطب اصلی مد نظر خود نرسد. در صورتی که مقاله شما قسمتی از تحقیقات علم شیمی است، حتما در نام گذاری به آن اشاره کنید. اگر تحقیقات شما به منطقه خاصی محدود شده است، حتما آن را در عنوان ذکر کنید.

لیست کلمات کلیدی
لیست کلمات کلیدی یا همان کیووردها این امکان را برای مقاله شما فراهم می‌سازد تا در نمایه سازی و جستجوی مقالات، کلمات جدید به شما کمک می‌کند تا جستجوی مقالات مخاطبان، در معرض دید آن‌ها قرار بگیرید.

کلمات کلیدی جستجوی عنوان مقاله شما را برای مخاطبان تسهیل می‌سازند.
کلمات کلیدی جستجوی عنوان مقاله شما را برای مخاطبان تسهیل می‌سازند.

چکیده
یک چکیده خوب خواننده را قادر می‌سازد محتوای اصلی مقاله را به سرعت و دقت درک کند و ارتباط آن را با موضوعات مورد علاقه خود شناسایی کند و در رابطه با ادامه مطالعه آن تصمیم بگیرد.

مقدمه
در این بخش شما باید به معرفی کلی تحقیق خود و انگیزه خود برای انجام این تحقیق اشاره کنید و مخاطب را برای مطالعه مطالب بعدی جذب کنبد.

روش تحقیق
اصلی‌ترین هدف قسمت روش تحقیق در اصول مقاله نویسی فراهم کردن جزئیات کافی برای محقق شایسته‌ای است که بتواند پس از شما تحقیقات‌تان را گسترش دهد و نتایج شما را بازسازی کند. روش تحقیق علمی بایستی به گونه‌ای باشد که نتایج شما قابل بازسازی باشند و شما بتوانید پایه‎ای برای شروع تحقیقات بعدی در اختیار محققان دیگر قرار دهید.

نتایج
در قسمت نتیجه‌گیری شما یافته‌های خود را ارائه می‌دهید. تصاویر و جداول موضوع مرکزی و اصلی در این بخش به شمار می‌آیند. داده‌ها را به طور متراکم و قابل فهم در این قسمت ارائه کنید و نکات مهم استخراج شده از این جداول و نتایج را در اختیار خواننده قرار دهید.

بحث و نتیجه‌گیری
در این قسمت شما بایستی در رابطه با اصولی که در این مقاله معرفی شده‌اند و یا اصولی که از تحقیقات پیشین برگرفته شده و تقویت شده‌اند بحث نمایید، به مقایسه نتایج تحقیقات خود با انتظارات محققان پیشین بپردازید و نکات کاربردی و تئوری تحقیقات خود را برشمارید.

منابع
هر زمان که در تحقیقات خود از نتایج یا داده‌های تحقیقات پیشین استفاده کردید، بایستی نام مقاله یا تحقیقات مذکور را در لیست منابع خود ذکر کنید. در غیر این صورت ممکن است متهم به سرقت علمی شوید.


 

در صورت نیاز به مشاوره و انجام پایان نامه دکترا و ارشد با ما در اتباط باشید | پایان نامه ارزان
تلفن های مشاوره:09199631325
09353132500

افزودن یک دیدگاه