رفتارهای غیراخلاقی در نگارش مقاله علمی

رفتارهای غیراخلاقی در نگارش مقاله علمی

رفتارهای غیراخلاقی در نگارش مقاله علمی | در صورت نیاز به مشاوره و انجام پایان نامه دکترا و ارشد با ما در اتباط باشید | پایان نامه ارزان

رفتارهای غیراخلاقی در نگارش مقاله علمی

رفتارهای غیراخلاقی در نگارش مقاله علمی

زمانی که کار نگارش مقاله به اتمام رسید، بایستی قبل از ارسال آن به مجله، باید دو موضوع مهم را بررسی نمایید.

اولین موضوع این است که بایستی با قالب مقاله های دریافتی مجله ای که انتخاب کرده اید، آشنا شوید تا مقاله خود را در آن قالب مرتب کنید.
بعنوان مثال برخی از مجلات از نویسنده میخواهند تا بخش های مختلف مقاله در در صفحات جداگانه قرار دهند. ( مثلا عنوان و نام نویسندگان و افیلیشن در یک صفحه، چکیده در یک صفحه دیگر، اشکال و نمودارها و جداول جداگانه و …)
موضوع دوم مهم تر از موضوع اول می باشد بگونه ای که عدم توجه به آن ممکن است باعث رد شدن مقاله شود. حتی می تواند مقالات دیگر شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد و شما نتوانید مقاله خود را در هیچ مجله دیگری چاپ پیدا کنید. در مجامع علمی از این موضوع به عنوان رفتارهای غیراخلاقی Unethical Behaviour یاد میشود که شامل موارد زیر می باشند:
ارسال های متعدد (موازی) Multiple (Parallel) Submissions
یعنی ارسال یک مقاله بطور همزمان به بیش از یک مجله. شاید از نظر برخی ها این کار باعث می شود که زمان را از دست ندهند و زودتر به نتیجه برسنذ اما این تفکر کاملا اشتباه است. با توجه به اینکه مجلاتی که حیطه فعالیت آنها مشابه هم هست ممکن است از داوران مشترکی برای بررسی مقالات خود استفاده کنند. در نتیجه اگر مقاله خود را هم زمان به دو مجله ارسال نمایید احتمال اینکه مقاله شما از سوی این دو مجله به یک داور مشترک فرستاده شود، بسیار بالاست. اگر در هر زمانی از فرآیند داوری، داوران متوجه این موضوع شوند که مقاله به دو مجله مختلف ارسال شده، فرآیند بلافاصله متوقف میشود. حتی اگر مقاله شما موضوع بسیار خوبی هم داشته باشد، باز هم مجله مقاله شما را رد خواهد کرد. از طرفی با توجه به اینکه مجلات رقیب درباره مقالات مشکوک با یکدیگر تبادل اطلاعات میکنند. بنابراین تا زمانی که، تصمیم نهایی از سوی اولین مجله را دریافت نکرده اید به هیچ وجه مقاله خود را به مجله ثانویه نفرستید.

انتشارات تکراری Redundant Publications
این حالت زمانی اتفاق می افتد که نویسنده ای مقاله چاپ شده خود را با کمی دستکاری به مجله دیگری ارسال می کند. مقالات چاپ شده نیاز به تکرارشدن ندارند. حتی اگر چکیده مقاله شما در یک مجله کنفرانسی به چاپ رسیده باشد، بایستی هنگام ارسال مقاله خود به کنفرانس دیگر، سردبیر را در جریان این موضوع قرار دهید. البته این یک قاعده کلی نیست و ممکن است برخی از کنفرانسها از ارسال همزمان یا انتشارات تکراری جلوگیری کنند و مانند مجلات با این موضوع موافق نباشند. اگر بخواهید مقاله فارسی چاپ شده خود را به زبان دیگری و در مجله دیگری به چاپ برسانید بازهم بایستی در زمان ارسال مقاله، این موضوع به طور صریح به سردبیر مجله اعلام شود. در زمان ارسال، نویسندگان باید جزییات مقالات مرتبط را به طور آشکار بیان کنند حتی مقالاتی که به زبانی غیر از انگلیسی نوشته شده اند و مقالات مرتبطی که زیر چاپ هستند.

سرقت ادبی Plagiarism
تصاحب نادرست و انتشار یافته ها، ایده ها و نتایج پژوهشی دیگران به اسم خود را سرقت ادبی میگویند. بازی با کلمات و تغییر زمان افعال جمله با هدف نو جلوه دادن جمله نیز زیر مجموعه ای از سرقت ادبی است. حتی اگر بخشی از پژوهشهای قبلی خود را بدون ارجاع دهی مناسب به کار ببرید، مرتکب سرقت ادبی از خود Self-Plagiarism شده اید.

داده سازی Data Fabrication و تقلب Falsification
به کارگیری دور از نزاکت و نامناسب افراد در پژوهش و نقض حقوق اشخاص و شرکتها
نقض حقوق همکاری
در صورتی که فرد یا افرادی در فرایند انجام پژوهش همکاری داشته باشد، یا باید نام آنها در لیست نویسندگان مقاله قرار گیرد یا اینکه در قسمت تقدیرها باید از وی قدردانی شود. مثلا:

همکاری در طراحی، کسب داده ها یا تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها
در پیش نویس کردن مقاله یا بازبینی منتقدانه محتوای مقاله
در تأیید نسخه نهایی مقاله که قرار است برای چاپ ارسال شود.


Click here to preview your posts with PRO themes ››

 

رفتارهای غیراخلاقی در نگارش مقاله علمی

در صورت نیاز به مشاوره و انجام پایان نامه دکترا و ارشد با ما در اتباط باشید | پایان نامه ارزان
تلفن های مشاوره:09199631325
09353132500

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.